Monday, December 21, 2015

Istället för att klaga...

Jag har under en längre tid känt att jag behöver en förändring. Det har handlat om rutiner som blivit lite för enformiga. Jag har de senaste åren haft vad man kan kalla en trygg vardag och ett stabilt liv, vilket jag också trivs med för det mesta. Jag har ändå varit övertygad om att jag behöver bryta dessa gamla mönster för att fortsätta trivas. Två saker jag försöker undvika i livet är stress och att klaga mycket. Därför var alternativen för mej att ändra inställning eller att göra något annorlunda.

Mycket i min vardag kretsar kring att göra saker på idrottens villkor eftersom jag tror att jag ännu har mina bästa dagar som tävlingsidrottare framför mej. Det är bekvämt att träna hemma i Vasa och ett beprövat upplägg med några korta utlandsläger under vinter/vår hade varit ett tryggt alternativ. Denna höst kändes det vanliga upplägget inte alls lockande och jag behövde bryta mina gamla mönster för att hitta motivation. Jag bestämde mej för att hitta ett inspirerande träningscenter där jag kunde tillbringa en längre period.

Efter en hel del planering hade jag hittat ett för mej nytt träningsställe på ett bekant område, Tenerife Top Training (T3) i la Caleta. Det var ingen jätteradikal förändring i livet, men tillräckligt för att hitta ny energi och se fram emot något nytt. Jag tycker om att planera den här typen av projekt och var färdigt inspirerad då jag reste iväg. Jag tränade vid T3 i två månader och min gamla goda träningskompanjon Essi höll mej sammanlagt sällskap i över en månad.



Jag har fått några frågor om hur klokt det är för en trestegshoppare att resa iväg för en längre tid utan tränare, till en plan utan sandgrop och hur det är möjligt att finansiera det hela. Mitt svar är att så länge det finns vilja är det lätt att hitta lösningar och så länge något känns motiverande blir det oftast bra. Om ett miljöombyte är det som behövs för inspiration är det naturligt att också nya inslag i rutinerna gör nytta.

Min tränare Jens känner mej sen måånga år och har god koll på träningen även om han inte är på plats. Dessutom fortsätter jag och Essi att lära oss nya idéer genom att följa med och diskutera varandras träning. Genom att utnyttja det T3 har att erbjua; 300m löpbana, konstgräsplan, simbassänger samt två välutrustade gym har hösten träning varit varierad och det har alltid varit en positiv upplevelse att komma till centret. Inspirerande är också att såväl motionärer som professionella idrottare från olika sporter tränar vid T3, vilket gör att man inte känner sej så "insnöad" i friidrott som det lätt kan bli på läger.






Då det kommer till att få allt att gå ihop ekonomiskt försöker jag också följa principen att hitta möjligheter istället för att klaga. För att kalla sej professionell/leva på friidrott gäller det oftast att tillhöra den vassaste världseliten och på vägen dit behövs kreativitet. Genom att vara aktiv, skapa samarbeten och prioritera på idrottens villkor har det varit fantastiskt att under den här hösten njuta av den livsstil som jag just nu trivs bäst med. Det har varit två minnesvärda månader och jag hoppas på att göra något liknande på våren.




Vi har hunnit bo på två olika områden uppe i bergen och har fått njuta av fina solupp- och nedgångar

Innan det nya året skall jag försöka återkomma med ett inlägg om själva träningen på Teneriffa. Och ja... God Jul!!

No comments:

Post a Comment